SEO
Search Engine Optimization
SEO is in het Nederlands beter bekend als zoekmachine optimalisatie. Het is het actief optimaliseren van je website door in te zetten op het technische aspect (html, opbouw, ...), de copy (content) en de autoriteit (links). Door aan SEO te doen wil je beter scoren in Google. Dit doe je door relevante keywords (zoekwoorden) te gebruiken. Voor Search Engine Optimization betaal je geen hoge advertentiekosten, maar werk je duurzaam aan een betere website.
Wat is SEO nu eigenlijk?
De ranking van Google wordt bepaald door een algoritme. Hoe dat algoritme nu juist werkt? Daar heerst heel wat mysterie rond. Wel weten we dat deze tips vast en zeker hun steentje zullen bijdragen aan jouw website. Kan je niet wachten om er in te vliegen en het resultaat te zien? Dan moeten we je helaas teleurstellen. Het kan namelijk even duren voor jouw ranking stijgt. Geduld is een schone deugd.
SEO is geen exacte wetenschap
Het is belangrijk voor je SEO score dat je website bouwer de volgende principes goed toepast om goed te kunnen scoren in Google:
-
Hanteer de correcte heading tags (h1 tot h6) Dit zorgt voor een hiërarchische structuur, zo weet Google meteen wat belangrijk is en wat ondergeschikt is.
-
Zorg dat je website een sitemap heeft. Dit maakt het makkelijker voor Google om alle pagina's van je site terug te vinden en sneller te indexeren.
-
Definieer de alt tags van je afbeeldingen. Hier beschrijf je de inhoud van de afbeelding, zo weet Google wat er op de afbeeldingen staat.
-
Wanneer de communicatie met jouw website beveiligd is, heb je een stapje voor bij Google. Hoe doe je dit? Door een SLL-certificaat te activeren (het slotje in de adresbalk). Dit zorgt ervoor dat HTTPS geïmplementeerd wordt (de start van je url). Heb je geen idee hoe je dit hieraan moet beginnen? Vraag ons gerust om advies!
-
Optimaliseer de snelheid van je website. Dit kan je doen door te kiezen voor een stabiele snelle webhosting. Wij zijn al jarenlang partner van Easyhost, de nummer 1 in België op het gebied van hosting & domeinnamen. Zij leveren kwalitatieve support 24/7 en kiezen voor moderne en snelle technologie. Zo kunnen wij betrouwen op een goede en snelle werking. Daarnaast is optimalisatie van afbeeldingen erg belangrijk. Het gebruik van moderne indelingen (bv .webp) of lazy loading hebben een grote impact.
-
Zorg ervoor dat je website mobile friendly is. Iedereen surft tegenwoordig op zijn of haar smartphone. Wanneer je alle bezoekers een optimale ervaring garandeert, levert dit zeker op bij Google.
1. Zorg dat technisch alles juist zit
Google moet natuurlijk weten dat je website of nieuwe pagina bestaat. Je kan daar eenvoudig een handje bij helpen. Via Google Search Console kan je eerst en vooral je website registreren. Heb je dat al gedaan? Dan kan je eenvoudig nieuwe pagina's laten indexeren via de URL Inspection. Is je niet meteen alles duidelijk? We helpen je graag verder.
2. Een nieuwe pagina? Laat het indexeren door Google
Wanneer je links legt in elke pagina heeft Google het idee dat het een belangrijke pagina is. Dit kunnen zowel interne als externe links zijn. Het is wel belangrijk om relevant te blijven, strooien met allerhande random links heeft absoluut geen nut.
3. Leg links
Wil je in je eigen omgeving beter gevonden worden? Vergeet dan zeker niet om je bedrijf te registreren bij Google Mijn Bedrijf. Zo is je bedrijf verbonden aan je locatie en vinden mensen het sneller terug. Zet zeker ook in op reviews én vergeet niet om op reviews te reageren. Kwalitatieve foto's kunnen ervoor zorgen dat je klanten sneller over de streep trekt om je website te bezoeken of om in real live een bezoekje te brengen aan je bedrijf.
4. Registreer je bij Google Mijn bedrijf
Heb je wijzigingen aangebracht? Vergeet dan zeker niet om in Google Analytics op te volgen wat het effect hiervan is. Wanneer je vandaag iets aanpast, moet je niet verwachten dat je de dag daarop al meteen een grote stijging kan waarnemen. Zoals we in het begin van deze blogpost al meegaven, dit vraagt tijd.
5. Volg je vooruitgang op